2006-03-18

Distriktsstämma

Idag har vi haft stämma i distriktet Västra Götaland, Södra. Det är området som består av kommunerna Borås, Mark, Ulricehamn, Svenljunga, Tranemo och Bollebygd.

På förmiddagen hade vi en utbildningssession med Jonas Wikman, Den nya välfärden, som utbildade oss i konsten att tala och argumentera (Retorik). Det var bra, konstruktivt och basic. Mer om det senare.

Vid distriktsstämman fick jag det stora förtroendet att väljas till ordförande för distriktet. När jag flyttade hit till Marks kommun för ett och ett halvt år sedan hade jag inte en tanke på att hamna på någon av posterna.

Men med de två tydliga förfrågningarna som kom från förra årets valberedning i lokalavdelningen, och årets valberedning inom distriktet uppfattade jag det som en tydlig kallelse att gå in och ta ansvar för något som jag tycker är viktigt.

Och om man får en kallelse så måste man fundera ordentligt över det.

En förtroendepost inom ett parti, eller ett politiskt förtroendeuppdrag över huvud taget är inget som man själv kan åstunda (trakta efter, söka) utan man kan bara låta sig väljas av andra utifrån att de har förtroende för en.

Förhoppningsvis finns det samordningsvinster (det man kallar synergieffekter) mellan de två ordförandeposterna, och jag kommer att avträda några andra engagemang för att hinna med.

Inga kommentarer: