2006-06-01

Skolminister Baylan fegar ur

Skolminister Baylan fegar - vågar inte ta debatt i Mark

Igår skulle jag egentligen haft en debatt med skolminister Baylan på Kunskapens hus i Skene.

Efter min debatt med vänsterpartiet för några veckor sedan tyckte skolklassen som håller i Gymnasieskolans valrörelse att Baylan i Assbergssalen skulle få möta mig.

Vid kontakt med departementet förra veckan försökte tjänstemän där avstyra valet av Kristdemokraterna - de föredrog moderaterna, men skolklassen stod på sig.

I måndags ringde en tjänsteman från depratementet och påstod att Baylan dubbelbokat. Men ungdomarna var kloka - de ringde tillbaka, till en annan tjänsteman och frågade var Baylan skulle vara, för att de ville lyssna på honom. Då kom det fram att han inte alls var dubbelbokad, men han ville inte komma. Nu påstod man att Baylan hade för mycket att göra!

Faktum är att (s) inte vågar möta Kristdemokraterna i en öppen debatt. De har inte argument när vi kommer in på våra kärnfrågor: Människovärdet, valfrihet i barnomsorgen, rätten för föräldrar att välja en religiös skola för sitt barn mm.

Det har hänt tidigare, senaste under vår kampanj i höstas: Vi tar fighten! Då utmanade vi (s) till debatt i alla våra distrikt - de flesta avstod, och de som tackade ja fick order uppifrån att avboka, vilket de också gjorde.

Är det värdigt en minister i en regering - att fega ur en debatt med en lokalpolitiker?

2 kommentarer:

Markus sa...

Det kan inte vara så enkelt att skolministern inte ser någon mening med att diskutera med ett ytterlighetsparti som inte har någon större betydelse för svensk politik?

Per-Olof Hermansson sa...

OM skolministern har denna åsikt, är det hans rätt att ha den, men bör han då inte ange det som skäl att dra sig ur en debatt som redan var bokad?

Att inte ange skälet är i så fall också fegt, enligt min uppfattning.

Men nu tror jag inte det är skälet, utan skälet är det jag skrivit om ovan, att (s) har svårt att ta kristdemokratisk argumentation, eller snarare ideologiskt grundad argumentation som handlar om vad som är grunden till rätt och fel vad gäller djupare frågor som människovärdet m.m.